Responzivní design

9.4.2014 MS

Responzivní design

Web vyladěný pro každý displej

Jaké jsou výhody responzivního designu?

Web se jednodušeji spravuje
Existuje jedna stránka, která se "pouze" přizpůsobí velikosti displeje. To zásadně snižuje nároky na údržbu prezentace a to jak na straně vlastníka webu, tak na straně technické podpory. Zákazník zaplatí za údržbu méně a aktualizace webu je i pro něj snadnější, než by tomu bylo v případě speciální mobilní stránky.

Větší možnosti v designu pro jednotlivá zařízení
Zatímco v mobilní verzi se většinou vytvořily jedny stránky pro mobily, responzivní design je daleko flexibilnější. Můžete měnit design i pro tablety, rozlišit mezi telefonem otočeným na šířku a na délku atd… Design je daleko pestřejší.

Zlepšuje pozice ve vyhledávačích

Google silně preferuje responzivní verze stránek. Stránky které jsou přizpůsobené pro telefony diszvýhodňuje ve vyhledávání. Naproti tomu mobilní verze stránek na vlastní subdoméně může za jistých okolností i znevýhodnit.

Verze stránek optimalizované pro mobily nejsou žádnou novinkou. Může se zdát, že verze stránek pro mobily tu jsou nějaký ten pátek. Může se zdát, že jde o nějaký trend, který se nikdy výrazně neprosadil. Můžete si i myslet, že weby pro mobil ani nepotřebujete, že Vaši zákazníci si potřebují podívat na vaší nabídku v klidu doma na velké obrazovce ne v tramvaji na telefonu. Proč by Vám tedy nemělo být jedno, jak webovou prezentaci uvidí na mobilu?

V první řadě je nutné si uvědomit, že vaši klienti skutečně mobily používají pro surfování na internetu. Nyní je skoro každá sedmá návštěva z internetu realizována pomocí mobilního přístroje. (viz http://byznys.ihned.cz/c1-60028190-temer-kazdy-sedmy-pristup-na-internet-je-z-mobilniho-telefonu). Zajímavý je rychlý vzestupný trend, který nyní urychluje v českém prostředí i konkurenční boj operátorů a stále větší cenová dostupnost chytrých telefonů.

Co je stránka pro mobily? Mnoha lidem se vybaví sousloví Wap či různě očesané stránky. Dříve byl trend vytvářet pro mobily specializované stránky na vlastní poddoméně. S příchodem chytrých telefonů a následně tabletů se situace lehce změnila a trendem začal být takzvaný responzivní design. Tento fenomén tlačí i klíčoví hráči na trhu jakými jsou Google, Microsoft a Apple. V současné době se upouští od specializovaných mobilních stránek a začíná se plně využívat responzivní design.

Slovo responzivní  “responzive” je převzaté z architektury. V architektuře se jedná o koncept, ve kterém se architektura dynamicky přizpůsobuje okolnostem. Stěny i systém klimatizace osvětlení jsou navržené tak, aby byly schopné se automaticky přizpůsobit situaci, která se v architektonickém objektu odehrává. Architektura může dynamicky reagovat například na počet lidí a nabídnout tak větší pohodlí… (viz http://alistapart.com/article/responsive-web-design)

V čem jsou speciální mobilní stránky tak špatné, že tento koncept lidé opouští? Špatné jsou právě v tom, že jsou speciální. Vedle obyčejných stránek se staráte o stránky, další speciálně a to "speciálně" Vás něco stojí.

Responzivní design jde jinou cestou a přizpůsobuje obsah standardních www stránek pro velikosti různých obrazovek. Web se tak přizpůsobí jak velkým displejům stolních počítačů, tak displejům tabletů a malým obrazovkám mobilů. Design stránek se adaptuje podle zařízení uživatele.

 

Doporučujeme proto při redesignu či tvorbě nového webu myslet na to, že 1/7 lidí může přijít na web z mobilu.

Infonia > Blog > Responzivní design