GDPR a jeho vliv na podnikatele
13.4.2018
GDPR neboli General Data Protection Regulation je nová revoluční legislativa Evropské Unie. Vznikla již v roce 2016, ale účinnosti začne nabývat až od 25. května 2018. Jedná se o zkvalitnění a zvětšení ochrany osobních dat všech občanů, kteří shromažďují nebo zpracovávají údaje Evropanů, společností a institucí působících na evropském trhu.
Úprava způsobu zpracování dat
Pokud si myslíte, že nejde o všechny instituce či firmy, mýlíte
se. Vztahuje se na všechny právnické i fyzické osoby, agentury či
orgány veřejné moci. Jedná se například o zdravotnické či bankovní
instituce, veřejnou správu, školství, ale také o internetové
obchody zvané e-shopy, Facebook či Google. Pokud v dohledné době
nezměníte svůj dosavadní způsob zpracovávání osobních údajů,
postihne vás nemalá pokuta.
Toto ustanovení zavádí celou řadu nových pravidel, které budou
muset všichni občané EU dodržovat. Také s sebou nese jednu hlavní
přednost, a to rovnocennost v celé Evropské Unii. Nařízení dopadne
skutečně na každého, kdo pracuje s anonymními údaji zmíněných
níže.
S jakými údaji GDPR pracuje?
- obecné údaje
- organizační údaje
- genetické údaje
- biometrické údaje
Obecné údaje
Mezi obecné údaje nepatří pouze jméno a příjmení, pohlaví, věk, datum narození, osobní stav, ale také fotografie, rasový a etnický původ, sexuální orientace nebo IP adresa.
Organizační údaje
Do této skupiny patří emailová adresa a telefonní čísla.
Genetické údaje
Zdědené nebo získané znaky, zdravotní stav člověka.
Biometrické údaje
To znamená otisk prstu, snímek obličeje a nebo podpis.
Nařízení bude jednotně platit v celé Evropské Unii a zamíří do všech firem, agentur, institucí a i k živnostníkům, kteří zacházejí s osobními údaji. Může se jednat o zaměstnance, zákazníky, klienty a dodavatele. Hlavní předností tohoto ustanovení je ochrana digitálních práv občanů Evropské Unie.